torsdag 25. oktober 2007

Litt av hvert, litt rot kanskje men bedre enn ingenting! ;-)

Ja, siden sist har det vel egentlig ikke skjedd så innmari mye, men jeg føler likevel at jeg må ta en liten oppdatering…:-)
Forrige søndag var det ”Focus Grand Reunion” på FOCUS kontoret. Da møttes alle som har vært ansatt i løpet av de siste 35 årene til en stor samlingsfest – og det ble virkelig en suksess! Det var godt oppmøte, nydelig mat og et fantastisk vær. It was a blessed day! :-)

Margrethe og jeg hadde en effektiv lesedag forrige torsdag. Vi satt ute i deg fantastisk nydelige været; strålende sol! :-) Vi tok på oss solkrem, både 20 og 30 faktor ble brukt, solbriller og bøker. Og jeg som den jenta jeg er, ville selvfølgelig sitte litteranne ute i sola. (Margrethe derimot satt godt inni skyggen… noe jeg også muligens skulle ha gjort… hehehe…:-) Etter en stund begynte det jo selvfølgelig å regne. Og ikke bare litt, men skikkelig heavy! Regndryppene her er så innmari større og tyngre enn i Norge… så vi satte oss litt på verandaen vår, under tak en stund før vi trakk innover. Det var ikke før senere jeg oppdaget at jeg hadde glemt noen solkremen noen småsteder… hehehe… Oh yes, solbrent? Tja, kan vel kalle det noe sånt som det! :-) Det er ikke over alt, men bare på noen små flekker som i Norge hadde kanskje jevnet seg ut siden ikke sola er så sterk, men her? Niks! Litt flaut på samme måte som det er så utrolig irriterende! Å glemme noen så teite småsteder er jo helt idiotisk… jeg skjemmes over meg selv… Så jada folkens, ”learning by doing”! ;-) Nå vet jeg i alle fall at jeg må passe på at jeg er smurt over alt! :-)

Pruting er noe jeg ikke akkurat har noe erfaring i… Jeg har alltid sett ganske undrende og litt teit på folk som kommer inn på jobben og begynner å prute på en shorts, men her er det nesten det eneste alternativet! På supermarkedene er prisene faste og det er nesten alltid prislapper på dem også, men det koster litt mer enn om vi skulle ha kjøpt ting på gata. Vi, som hvite, har ingen anelse på hvor mye det og det skal koste i et land som dette, men noe har vi funnet ut av, og mer skal vi lære.:-) Det er kjempelett å bare akseptere det første som blir foreslått (fordi det er kjempebillig i forhold til norsk pris), men det er i alle fall en dobbel pris av hva den er verdt. Så da er det bare å stille seg i en litt ”kostbar” posisjon og stå på sitt, samtidig som en forhandler med selgeren. Hvite vil automatisk få en dobbel pris av det det er verdt, så da er det godt å vite hva det egentlig er verdt… Skjønner?? :-)
Jeg har faktisk overraska Margrethe et par ganger over at jeg faktisk tør å si imot de usaklig høye prisene vi blir tilbudt til tider. Håper jeg blir en skikkelig ”dealer”, sånn at jeg ikke blir lurt i all fremtid… ;-)

Morsomme ting jeg finner ut av:
- At Margrethe er utrolig flink til å rape
- At Jan Kristian liker seg veldig godt som selvstendig på Kampalas mange steder
- At Eirik faktisk kan mye mer enn meg om foto (noe som er litt nedbrytende)
- At jeg blir innmari fort solbrent uten solkrem i Uganda



Sam fra kontoret og hans kone Alice har fått en gutt!! Ja, torsdag 18.oktober -07 fikk de en liten gutt etter en 12 timers lang fødsel… Alt går bra med både mor, far og barn. Så den lille gutten da han var et par dagen gammel, han er jo bare så nydelig! :-) Men jeg synes det er litt urettferdig at en gutt har fått mer brunfarge på et par dager, enn jeg har fått på 20år… hehehe… ;-P Jeg tror nok ikke de vil få noen problemer med å få tak i barnevakt med det første…:-)

Vi har fått vite at Margrethe og Jan Kristian skal jobbe på Kyambogo Univ. mens Eirik og jeg skal jobbe på Makerere Univ. på ”Africa” og ”Livingstone”, også kalt ”Afrostone”. Der skal vi jobbe med litt forskjellige ”care groups” (noe vi også skal bygge opp fra starten av…! :-), delta i forskjellige fellesskap som å delta i bibelstudier og være mentorer for studentene. Jeg tror det blir en stor, utfordrende, spennende og krevende jobb som ligger i vente. :-)

Ellers tror jeg ”Team Uganda” har det temmelig fint for tida, og vi bare venter på at kultursjokket skal komme når som helst… ;-)

Take care and God bless!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint å se skjørtet i bruk! Lookin' good! ;)

Anonym sa...

Heeey girl..this is cool..u actually dont know how good you look with that african hairstyle!! cool stuff eeh? ill keep checkin out on yo stuff :-) you write realy interesting stuff..thanx for writting in english :-D joel